Metoda Proč, co, jak

Základní kámen našich kampaní: METODA PROČ, CO, JAK.

Že jste o takové metodě neslyšeli? Někdo vám řekl, že hlavní je odprezentovat CO děláme (že jsme největší v oboru, že máme tolik a tolik klientů, že vyrábíme tamtu či onu součástku)? Technici vám řekli, že se musí hlavně odprezentovat JAK to děláme (kolikrát ohneme rovnátko na ohýbátko, než bude rovné, jaký máme postup dodávky projektu apod.)? V level Apps používáme na opravdu velkou část věcí metodu "Proč, co, jak". Máme ji mnoha lety osvědčenou. Pro interní adopční kampaně, i pro externí marketingové kampaně. A funguje!

/ Chcete vědět víc?
/ Proč používat nějakou metodu?
Metoda „Proč, co, jak“ alias Why-What-How, je klíčovým momentem pro lidské pochopení vašich záměrů, vašich projektů či adopci vaší strategie. Pracuje totiž s elementárními lidskými povahovými rysy. Stačí se podívat na veškeré úspěšné prezentace a nemusí se jednat jen o legendárního Steva Jobse. Takové prezentace vždy začínají (obvykle skrytou) otázkou Proč.
/ Je "Proč" opravdu důležitější než "Co"?
Ano, „Proč“ je důležitější než „Co“ a dokonce i než "Jak". Důvodem je, že z principu lidské povahy musíte nejdřív pochopit a vzít za své „Proč“ něco udělat a teprve potom se můžete rozhodnout „Co“ je třeba udělat, aby se to „něco“ stalo. A až následně začnete řešit "Jak" to či ono udělat. Když rozumíte proč, tak teprve pak dokážete celé téma totiž chápat a udělat co je třeba.
/ Používáme tuto metodu i my?
Tak určitě 😎 Tuto metodu úspěšně aplikujeme na naše vlastní vnitrofiremní procesy či novinky, stejně jako na obchodně-marketingové aktivity, abychom i my sami získali lepší obchodní příležitosti. Víme totiž, že pokud klienti pochopí, proč děláme to, co děláme, bude pro ně mnohem jednodušší a tím pádem žádanější s námi spolupracovat a hlavně dlouhodobě.

/ Simon Sinek

Metodu "Proč, co, jak? jsme určitě nevymysleli my v level Apps (tedy přesněji řečeno bohužel 😀) a možná je tak stará, že ani pan Simon Sinek ji nevymyslel, ale výborně o ní hovoří a vysvětluje. Doporučujeme shlédnout toto krátké video, kde Simon pojednává o tom, jak důležité je chápat "Proč". Video je českými titulky. Na jeho profilu na YouTube najdete samozřejmě mnohem více videí s tématem "Proč".

Každopádně pro nás je pan Simon Sinek velkou inspirací a jeho metody využíváme velmi často. Dělali jsme podle nich i tento web 😉

Můžete si přečíst více na: www.simonsinek.com

/ Pojďme si ukázat jednoduchý příklad metody

1

Proč?

Otázku "Proč" bychom si měli při stanovování kampaně říkat a opakovat až do té doby, dokud už nebude existovat žádná další možnost, jak se zeptat na další "Proč".

Proč chci zavést do firmy novou aplikaci?
-> Protože nyní řešíme správu vozového parku manuálně a to stojí moc peněz.

Proč správu řešíme manuálně?
-> Protože jsme si v tom neudělali pořádek.

Proč jsme v tom neměli pořádek?
-> Protože naše firma byla dřív malá.

2

Co?

Otázka "Co" vyjadřuje cíle, kterých chceme docílit, můžou být jak strategické, tak taktické. Ale musí být definované.

Co nám přinese zavedení nové aplikace na správu vozového parku?
-> Docílíme automatizace knih jízd a evidence vozidel
-> Snížíme náročnost na opakované vypisování dokumentů apod.
-> Zajistím včasnost vyplnění a snížíme chybovost

3

Jak?

Otázka "Jak" je vlastně již provozní věcí - čili, jak budeme postupovat, abychom dosáhli kýženého výsledku.

Jak zajistíme nasazení aplikace?
-> Sestavíme kompetentní tým
-> Definujeme vstupy a výstupy
-> Implementujeme aplikaci
-> Uděláme adopci pomocí kampaně

/ Co říkáte na metodu Proč, co, jak?

/ Chcete si s námi metodu vyzkoušet?

Není nic jednoduššího, než se nezávazně potkat a podívat se na to, jaké kampaně před vámi stojí a jak pro ně budou naše metody fungovat.

Přípomíná vám to moderní pojem "PAS framework"?

PAS framework a metoda "Proč, co, jak" nejsou totožné, ačkoliv obě slouží k vytváření strukturovaného a přesvědčivého obsahu. 

Co je PAS framework, neboli "Problem, Agitate, Solution" ?

  • Problém: Identifikujete a uvádíte problém, který má vaše cílová skupina.
  • Agitace: Problém dále zdůrazňujete a ukazujete jeho negativní dopady.
  • Řešení: Nabízíte řešení problému prostřednictvím vašeho produktu nebo služby.
Zatímco metoda Proč, co, jak je:

  • Proč: Začínáte s vysvětlením, proč děláte to, co děláte. Tím se snažíte inspirovat a dát smysl vaší aktivitě.
  • Co: Popisujete, co konkrétně děláte nebo nabízíte.
  • Jak: Vysvětlujete, jak to děláte, tedy proces nebo způsob, jakým dosahujete toho, co nabízíte.
Zatímco PAS framework je tedy zaměřen na identifikaci a řešení problémů v komunikaci s cílovou skupinou, metoda Proč, co, jak klade důraz na motivaci a smysl za činnostmi a produkty. Obě metody mohou být velmi efektivní, ale jejich použití závisí na konkrétní situaci a cílech komunikace.
Vyhledávání